Özet:
Denizde, gemi kazaların kimisi yetersiz bünyesel mukavemetten kimisi stabilite zayıflığından, kimisi de diğer bazı nedenlerden kaynaklanmıştır. Stabilite nedeniyle oluşan kazalar daha detaylı incelendiğinde kazaya neden olan etmenlerden birkaçı yanlış veya dengesiz yükleme, yeterli doğrultma moment kolu olmayışı, parametrik rezonansa düşme durumu gibi öğelerle karşılaşılır. Bu tez çalışmasında referans alınan bir konteyner gemisine çeşitli yüklemeler yapılmış, bu yüklemeler altında geminin hidrostatik verileri incelenmiş, doğrultma moment kolunun dalga tepesi dalga çukuru ve sakin su deniz durumlarındaki değişimleri karşılaştırılmıştır. Tüm yükleme koşullarında geminin yalpa genliği-hız diyagramları ve üç boyutlu(yüzey) GZ-t(s)-ϕ(rad) grafikleri oluşturulmuştur. Yüklemeler yalnızca konteyner yerleşimlerindeki değişimden ibaret olmayıp tanklardaki yük dağılımları serbest yüzey etkisi gibi değişkenler de dikkate alınmıştır. Oluşturulan GZ yüzeyleri kullanılarak konteyner gemilerinin boyuna dalgalardaki stabilitesi, bir serbestlik dereceli nonlineer parametrik yalpa hareket denklemlerinin frekansa bağlı çözümü ile incelenmiştir. Sonuç olarak, gerçek yüklemelere çok yakın olarak düzenlemiş bu inceleme durumlarında geminin stabilite karakteri ve ağır deniz koşullarındaki davranışı incelenmiştir.