Özet:
Hastaneler sağlık hizmeti sunumunun temel birimleridir. Hastaneler teknolojik yapısı ve mimari anlamdaki kompleks oluşunun yanı sıra kullanıcı grubunun çeşitliliğiyle de anlamlı ve önemli yapılardır. Uygun acil tıbbi hizmet alanının oluşturulması, kullanıcı ile hastane arasında fiziksel ve psikolojik anlamda iyi bir ilişki sağlanması ve sürdürülebilmesi açısından oldukça önemlidir. Acil tıbbi müdahale gerektiren durumlarda hastanın tedavisinin yapılabileceği sağlık kuruluşuna en hızlı şekilde ulaştırılması ve gereken müdahalenin zamanında yapılması hastane acil servis birimlerinin sorumluluğundadır. Bu durum acil servis birimini hastane alt birimleri arasında en önemli birimler haline getirmektedir. Acil servis birimi içerisinde tedavi sürecini yöneten sağlık personelidir. Bu nedenle acil servid tasarım etmenlerinin verilen hizmeti olumlu veya olumsuz nekadar etkilediğini tespit etmek oldukça önem taşımaktadır. Çalışma kapsamında acil servis de iç mekan organizasyonunun, verilen hizmeti olumsuz yönde etkileyen bir faktör olarak tespit edilmiş ve bu problemleri tasarım sürecinde tahmin etmek amacı ile yöntem geliştirilmiştir. Bu bağlamda araştırma tekniği olarak görüşme ve space syntax teknikleri seçilmiş ve çalışma alanı olarak seçilen Trabzon "Fatih Devlet Hastanesi" ve "Kanuni Eğitim ve Araştırma Hastanesi" acil servislerinde yapılan space syntax uygulamaları ve personel ile yapılan görüşmelerden elde edilen bulgular birbiri ile karşılaştırılarak irdelemeler gerçekleşmiştir. Son olarak irdelemeler ve varsayımlar karşılaştırılarak sonuçlar ortaya konmuştur.