Özet:
Bu çalışmada, Karadeniz tipi balıkçı gemilerinin enine stabilitesinde etkili olan yalpa hareketi üzerinde çalışma yapılmıştır. Balıkçı gemisinin çelik kısmını oluşturan yapısı ve yapı elemanları referans alınarak modelleme çalışması yapılmıştır. Modellenen bu yapıların ağırlıkları ve ağırlık merkezleri hesaplanmıştır. Daha sonra balıkçı gemisinde bulunması gereken diğer donanım ağırlıklarının da gemide bulundukarı yerler göz önüne alınarak ağırlıkları ve ağırlık merkezleri hesaplanmıştır. Farklı malzeme ve yükleme koşulları göz önünde bulundurularak ağırlık dağılımının stabilite ve gemi hareketleri üzerine etkisi incelenmiştir. Balıkçı gemilerinde üst yapılar çelikten inşa edilmektedir ve stabilite üzerine etkisi büyüktür. Bu çalışmada, üst yapı ağırlığının değişimi kullanılan malzemenin alüminyum veya çelik olarak seçilmesi ile irdelenmiştir. Farklı yükleme koşulları göz önünde bulundurularak stabilite durumları karşılaştırılmalı olarak verilmiştir. Yalpa hareketi lineer olmayan yalpa hareketi denklemi kullanılarak ayrıca incelenmiş ve lineer denklem ile lineer olmayan denklem sonuçları karşılaştırılmıştır. Ayrıca, baş kıç vurma hareketi, yalpa hareketi ve dalıp çıkma hareketleri dilim teorisi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın bölgedeki gemi üreticilerine ön dizayn aşamasında katkı sağlaması hedeflenmiştir.