Özet:
Bir makinenin kullanım ömrü ve istenen şartlarda çalışması bakım-onarım faaliyetlerine bağlıdır. Gemi dizel makineleri geminin kalbi ve ana tahrik sistemi olmakla birlikte, boyutları sebebiyle bakım-onarım faaliyetleri esnasında pek çok risk barındırmaktadır. Bu riskler gerçekleşmeleri durumunda telafisi zor kayıplara sebep olabilirler. Bu çalışmada iki zamanlı gemi dizel makinelerinde yapılan bakım-onarım faaliyetleri risk büyüklükleri açısından incelenmiş, en riskli bakım-onarım faaliyetleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla uzmanlardan alınan niteliksel bilginin niceliksel forma dönüştürülmesi işleminde Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemlerinden biri olan Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (BAHP) yöntemi kullanılmıştır. Belirlenen 46 bakım-onarım çalışması, literatürde en sık kullanılan BAHP yöntemlerinden olan Buckley ve Chang yaklaşımları ile karşılaştırılmış ve risk ağırlıkları tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçların, risklerin bertaraf edilerek kayıpların en aza indirilmesi hususunda ilerde yapılacak çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.