Özet:
Denize çıkması emniyetli görülmeyen, geçerli ve uygun belgeleri olmayan, yeterli personel ile donatılmayan gemilerin yapılan denetimlerde tutulması; deniz kazalarının oluşmasını engellemektedir. Bu bakımdan deniz kazalarını engellemek için mutlaka detaylı denetimlerin yapılması ve gerekli koşulları sağlamayan gemilerin, sefer yapmalarına izin verilmemesi gerekmektedir. Bu amaçla yapılan çalışmada 2008-2013 yılları arasında Karadeniz Memorandumu kapsamında yapılan PSC denetimlerinde tutulan gemilere ait veriler ile Karadeniz'de yaşanmış deniz kazaları raporları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Ayrıca kaza nedenlerine ilişkin veri kümeleri oluşturularak, Open FTA programı yardımıyla Hata Ağacı Analizi yapılmıştır. Gemi tutulmaları ile deniz kazalarının; gemi tipi, yaşı, gross tonajı gibi parametrelerde paralellik gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca en fazla yaşanan deniz kazalarının karaya oturma/sürüklenme kazaları olduğu saptanmış olup, bu kazalara %48,3 oranında en fazla yüzde ile kontrol edilemeyen dış etmenler olarak tanımlanan hava muhalefetinin sebep olduğu tespit edilmiştir.