Özet:
Balıkçı gemilerinin Dünya'da ve Türkiye'de filo hacimlerinin ve makine güçlerinin artması sonucunda balıkçı gemisi kaynaklı emisyonlarda da artış olmuştur. Bu emisyonların yol açtığı zararların önlenmesi amacıyla Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) emisyonların kontrolü için yeni düzenleme ve sınırlamalar yapma kararı almıştır. Bu çalışmada, Balıkçı Gemilerinin İzleme Sistemi (BAGİS) kullanılarak, Karadeniz kıyılarında aktif olarak gırgır balıkçılığıyla uğraşan 3 farklı boy grubunda toplamda 18 adet balıkçı gemisinin 2017-2018 av sezonu verileri değerlendirilmiştir. Toplamda 2613 ayrı gün için ele alınan veriler; gemilerin hızını ve çalışma bölgesini içermektedir. Emisyonların belirlenmesi ve sınıflandırılmaları amacıyla gemilerin ana makine ve yardımcı makine güçleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler incelenerek gemilerden kaynaklı emisyonlar Aşağıdan Yukarı metodu kullanılarak belirlenmiştir. Liman, operasyon ve seyir esnasındaki emisyonlar hesaplanmıştır. NOx, SOx, CO2, HC ve PM gazlarının ortalama salınım değerleri sırasıyla 16,74±5,5 ton, 1,75±0,7 ton, 1239,87±473,9 ton, 0,96±0,4 ton ve 0,68±0,2 ton olarak bulunmuştur. Gemilerin liman, operasyon ve seyir esnasında yaptığı salınımlar ayrı ayrı incelendiğinde NOx gazı seyir kondisyonu haricindeki tüm gaz sınıflarında liman esnasındaki salınımlar operasyon ve seyir esnasındaki salınımlarından sırasıyla 2,20 ̴ 4,27 kat ve 1,89 ̴ 2,69 kat daha fazla olduğu hesaplanmıştır. NOx seyir kondisyonu ise NOx liman kondisyonun yaklaşık olarak 1,5 katı olarak hesaplanmıştır