Özet:
Orman ürünleri endüstrisinin ulusal ve uluslararası ticaretteki yeri çok önemlidir. Orman ürünleri endüstrisinin pek çok sektörle ileri ve geri nitelikte bağlantılı halde bulunması ve bu sektörlere önemli bir girdi kaynağı olabilmesi de önem arz etmektedir. Orman ürünleri denince akla pek çok ürün karması gelmektedir. Bu çalışmada FAOSTAT (2015) veritabanından elde edilen ve ekonomik analizler için elverişli verisetlerine sahip olan orman ürünleri ele alınmıştır. Çalışma genel olarak iki kısma ayrılmış olup birinci kısımda tablo ve grafikler yardımıyla orman ürünlerinin belirli yıllardaki üretim ve dış ticaret değerleri incelenmiş ve 2014 değerleri ile dünya ülkelerinin bu ürünler bakımından ekonomik etkisi gösterilmeye çalışılmıştır. AB ülkeleri de kendi içlerinde aynı şekilde değerlendirmeye alınmıştır. İkinci kısımda ise 1993-2014 yılları arasında Türkiye ve Almanya'da gerçekleşen orman ürünlerinin üretimi temel alınarak 2023 yılına kadar bu ürünlerin üretim miktarının tahmin edilmesi amaçlanmıştır. Tahmin işlemleri için çoklu regresyon analizi ve yapay sinir ağları metotları kullanılmış ve hangi yöntemin daha iyi sonuç verdiği sayısal olarak belirtilmiştir. Bir ürüne ait üretim tahmini için her iki yöntemde de aynı bağımsız değişkenler kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlerin seçiminde çoklu regresyon analizinde en iyi belirtme katsayısını veren değişkenler kullanılmıştır. Türkiye için 10 adet orman ürünü ve 9 adet bağımsız değişken, Almanya için ise 10 adet orman ürünü ve 7 adet bağımsız değişken ile tahmin işlemleri yapılmıştır.