Özet:
Bu tez çalışmasında, buji ateşlemeli motorlarda çift buji kullanılmasının ve buji konumunun değiştirilmesinin yanma ve motor performans karakteristiklerine etkileri, sanki-boyutlu termodinamik çevrim modeli kullanılarak teorik olarak incelenmiştir.Sanki-boyutlu termodinamik modelin uygulanmasında bir alt model olarak yer alan küresel alev cephesi yaklaşımı için bu tez çalışmasında katı model programı kullanılmıştır. Böylece, tamamen gerçek yanma odası geometrilerinin ve istenilen buji sayısı ve konumunun termodinamik modele uygulanabilmesi olanağı sağlanmıştır.Çalışmada, tasarım parametresi olarak; merkezde tek buji, yarıçap orta noktalarında simetrik olarak konumlandırılmış çift buji ve yarıçap orta noktalarından birinde tek buji konumları; çalışma parametresi olarak ise; ekivalans oranı, ateşleme avansı ve devir sayısı seçilmiştir.Elde edilen sonuçlardan, merkezde tek bujiye sahip geometrinin genellikle en iyi yanma ve motor performans karakteristiklerine sahip olduğu, simetrik çift buji kullanılmasının yanmayı hızlandırması sonucu merkezde tek bujili geometrinin karakteristiklerine yakın değerler verdiği belirlenmiştir. Kenarda tek buji olarak adlandırılan geometri ise buji konumundan dolayı alev yolunun uzaması sonucu en kötü yanma ve motor performans karakteristikleri vermiştir.