Özet:
Bu tez çalışmasında; su sızdırma riskli alanların varlığı ve yapı içeriğini değerlendirmek için, Trabzon-Gümüşhane karayolu üzerinde Trabzon'dan 58 km mesafedeki Zigana tünel duvarlarının kırık-çatlak sistemleri, stratigrafi ve bozulmaların incelenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca yeni inşa edilen Torul tünelinin beton yapısı da incelenmiştir. İncelemelerde, Jeofizik yöntemlerden yaygın olarak kullanılan yüksek çözünürlüklü görüntü veren ve çalışılan yüzeye herhangi bir hasar vermeyen yer radarı (GPR) yöntemi kullanılmıştır. Ölçüler, incelenen tünellerin giriş kısımlarının her iki duvarı boyunca 20 profilde 500 ve 800 MHz'lik korumalı antenler kullanılarak toplanmıştır. Toplanan verilere gerekli veri işlem aşamaları uygulandıktan sonra 2 ve 3 boyutlu görüntüler elde edilmiştir. Bu görüntülerden incelenen ortamların kırık-çatlak durumu, boşluk ve çeşitli sebeplerle oluşmuş olan bozulmalar belirlenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak, yeni yapılmış olan Torul tünelinin beton içeriğindeki değişimler ve üzerindeki beton bloklarının bağlantı noktaları radargramlarda görüntülenmektedir.. Ayrıca Zigana tünelinin yan duvarlarındaki kırık-çatlaklar ve su sızıntılarının olduğu alanlardaki zayıf genlikli yansımalar radargramlarda belirlenmiştir. Bunların bazılarının karayolu trafiği açısından tehlikeli olabileceği düşünülmektedir. Bu tür sorunlu kısımları gidermek için, iyileştirme çalışmalarının yapılması gerekmektedir.