Özet:
Havayolu ulaşımının her geçen gün daha fazla ilgi görmesi ve hızlı şekilde gelişmesine bağlı olarak yeni havaalanları kurulmakta ve uçuş sayıları artmaktadır. Hava sahalarında sürekli artan uçak trafiği zamanla havaalanlarının kapasitelerini aşmakta, hava taşıtlarının yerde ve havada beklemelerine sebep olmaktadır. Bu kapasite problemlerinin başında havaalanları pist, apron ve taksi yollarını içine alan hava sahası kısmının yetersiz kalması yer almaktadır. Yapılan bu çalışmada Trabzon Havalimanı'nın PAT (pist, apron ve taksi yolu) sahasının kullanım açısından yeterli olup olmadığı incelenmiş ve bu amaçla havalimanı uçak yer hareketleri SIMIO benzetim programı ile modellenmiştir. Çalışmada ilk olarak sistem performans ölçütleri tanımlanmıştır. İkinci aşamada uçuşlara ait iniş-kalkış verileri ile uçakların yerde geçirdikleri süre verileri toplanmış ve istatistiksel olarak incelenmiştir. Son aşamada ise sistemin SIMIO programı ile benzetim modeli geliştirilmiş ve mevcut sistem analiz edilmiştir. Modelin doğrulaması yapıldıktan sonra geleceğe yönelik bir senaryo oluşturulmuş, program çıktıları ve raporları analiz edilmiştir.