Özet:
İlköğretimin ilk yıllarından itibaren öğrencilere grafik çizme ve yorumlama becerisi kazandırılmaya çalışılmaktadır. Grafikler birçok alanda kullanıldığı gibi Fen ve Teknoloji dersinde de sıklıkla kullanılmaktadır. Grafik becerileri bilimsel bilgileri anlamada önemlidir. Şimdiye kadar yapılan araştırma sonuçları, öğrencilerin Matematik bilgilerini Fen ve Teknoloji dersinde grafik becerilerini kullanmalarını gerektiren konularla ilişkilendiremediklerini ve öğrencilerin en çok Fen ve Teknoloji dersinde hareket grafiklerini anlamakta güçlük çektiklerini göstermiştir. Bu nedenle bu araştırmada öğrencilerin grafik becerilerini geliştirmek için; hareket grafikleri konu alınmıştır.Bu çalışma ile bir bilgisayar destekli öğretim (BDÖ) materyalinin geliştirilmesi ve bu materyalin öğrencilerin grafik çizme ve yorumlama becerisine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, yarı deneysel yöntem kullanılarak, altıncı sınıfta okuyan 42'si deney, 40'ı kontrol grubundan olmak üzere toplam 82 öğrenciyle yürütülmüştür. Hareket grafikleri konusu, deney grubuna yapısalcı yaklaşıma dayalı BDÖ yöntemine, kontrol grubuna ise yapısalcı yaklaşımın 5E modeline göre öğretim yapılmıştır. Öğrencilere uygulama öncesinde ve sonrasında, öğrencilerin grafik becerilerindeki değişimi belirlemek amacıyla hareket grafiklerini çizme ve yorumlama testi uygulanmıştır. Materyalin etkililiğini öğrenci ve öğretmen gözüyle değerlendirmek amacıyla öğretmen ve seçilen öğrencilerle uygulama sonunda mülakatlar yapılmıştır. Ayrıca yapılan gözlemlerle öğrenme süreci incelenmiştir.Yapılan analizler sonucunda; hem deney hem de kontrol grubunda öğrencilerin grafik becerilerinin geliştiği görülmüştür. Son test bulgularına göre, Fen ve Teknoloji dersinde, yapısalcı yaklaşıma dayalı BDÖ yönteminin, öğrencilerin grafik becerileri yapısalcı öğretimin 5E modeline göre daha etkili olduğu görülmüştür. Nitel bulgular da, diğer nicel bulguları destekler niteliktedir. Hem öğretmen hem de öğrencilerin hazırlanan bilgisayar destekli animasyonları etkili ve verimli buldukları belirlenmiştir. Matematik dersinde öğrenilen grafik becerileri, öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersine transfer etmesi için bu alandaki öğretmenlerle işbirliği yapılmalıdır.