Özet:
Bu çalışmada Doğu Karadeniz'deki balıkçı teknelerinin dizayn özellikleri verilerek, 1996-1997 ve 1997-1998 sezon sonu verileri incelenmiş farklı dizayndaki teknelerin ekonomikliğinin nasıl değiştiği tekneler ve sezonlar arasında karşılaştırma yapılmak suretiyle bir ekonomik değerlendirme amaçlanmıştır. Türkiye balık üretiminin yaklaşık %80'ini karşılayan Karadeniz'de balığın en fazla yakalandığı avcılık yöntemi olan gırgır için gereken ağ malzemesinin, yüksek batma hızına, yüksek kopma mukavemetine, su akışına karşı düşük dirence ve düşük maliyete sahip olması istenir. Bu sebeple yüksek yoğunluklu ince ve sağlam iplikli ağlar tercih edilir. Bant (bocilik) ve kenar kısımlar hariç diğer kısımlar direnci azaltmak için düğümsüz ağlardan yapılabilir. Hesaplama sonuçlarına bakıldığında, küçük teknelerin, bazı sezonlarda Ege ve Akdeniz'e giden büyük teknelere göre 1996-1997 verileri dikkate alındığında daha karlı oldukları gözükmektedir. 1997-1998 sezon sonu verilerine göre ise Karadeniz'de hamsinin az olması sebebiyle farklı bölgelere gidip avcılık yapan büyük tekneler daha karlı görünmektedir.